یکی از علایق بانوان زیورآلات است. ساخت زیورآلات دست ساز یکی از بهترین صنایعی است که در آن هنر و خلاقیت وجود دارد.
زیورآلات دست ساز و کسب درآمد
کسب و کار مبتنی بر زیورآلات دست ساز به دلیل اینکه این نوع از فعالیت می تواند در منزل انجام گیرد؛ هزینه جا و مکان راه اندازی یک فعالیت اقتصادی را از روی دوش بر میدارد. مواد اولیه ای که عموما برای این نوع از تولید لازم است؛ به جز طلا و نقره که قیمت روز دارد، بقیه مواد اولیه هزینه زیادی را تحمیل نمیکند. بنابراین سرمایه اولیه خرید همان مواد اولیه خواهد بود.
ابزارهای مورد نیاز هم مانند انواع انبر، سیم چین، دم باریک، قیچی صنعتی، هویه و…. است که هزینه نزدیک به ۶ یا ۷ میلیون خواهد بود. بسته به نوع کاری که می خواهید درست کنید هزینه های دیگری نیز وجود خواهد داشت. اگر بخواهید زیور آلات دست ساز شما از سنگ زینتی نیز استفاده شود هزینه سنگ مد نظر قرار می گیرد. خزید نخ پلاستیکی، زنجیر، کتان و … که متناسب با کاری که در نظر دارید به عنوان مواد اولیه مطرح است. این هزینه ها در حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان در نظر داشته باشید.
مسئله مواد اولیه مرغوب خیلی مهم است زیرا اعتماد مشتری را برای خرید های بعدی جلب میکند. پس با این دید به خرید مواد اولیه فکر کنید. اگرچه می توان با قیمت پایین تر تهیه و تولید کرد ولی ریسک عدم اعتماد مشتری را بالا خواهید برد.
مشکلات پیش روی زیورآلات دست ساز
همانطور که میدانیم وضعیت کشور در شرایطی است که تولید کردن با مشکلاتی بیشتر از قبل همراه است.
محصولات بی کیفیت چینی
یکی از مسایلی که این صنعت را دچار چالش کرده است؛ محصولات بی کیفیت چینی است. تولیدات چینی نمونه های موفق هنرمندان ایرانی را دچار مشکل میکنند. زیرا محصول آنها دارای قیمت ارزانتری است و در مقایسه ظاهری با محصولات داخلی تفاوتی نیست.
توزیع محصول برای فروش
فروش این نوع از محصولات متاسفانه در هر محلی صورت میگیرد. فروش در مترو، غرفه های زیورآلات، مراکز تجاری بزرگ و کوچک، خرازی، دست فروشان در خیابان، فروش های اینترنتی و… . نبود یک جایگاه مخصوص برای فروش مانند نقره فروشی ها، سبب شده که اولا با قیمتهای متفاوت به فروش برسند. ثانیا نظارتی بر روی آنها وجود ندارد. اگر جنس خریده شده از کیفیت پایین برخودار باشد هیچ تضمینی برای پاسخگویی وجود ندارد.
سود پایین
قیمت این محصولات به دلیل پایین بودن، سود کمی دارد. برای همین باید میزان تولید را افزایش داد. برای همین باید فروش بالا داشت. میزان فروش یکی دیگر از مشکلات این صنعت است. برای اینکه سود آوری را افزایش دهیم باید میزان خرید زیاد شود برای همین فروش در فضای مجازی که اطمینان به آن کم است یکی از روش ها است.
کپی شدن محصول
به دلیل سود آوری کم باید محصول بیشتر تولید شود تا سود قابل قبول داشت. صادرات در این تولید در حال حاضر تعریف نشده است. یکی دیگر از معضلات این صنعت کپی برداری محصول است. زیرا برای اینکه در بازار حضور داشته باشید باید محصول متنوع نیز داشته باشید. تولیدات با سرعت کپی و در اختیار قرار میگیرد. برای همین باید خلاقیت را افزایش داد.